SOMME - The Red Baron´s Crash Site at Vaux-sur-Somme
- by Pierre Grande Guerre
- •
- 11 Apr, 2019
- •
SPECIAL Photo Impression - Year of visit: 2007


One of the most famous men, who used to be buried in the Fricourt German Cemetery until 1925, was Rittmeister Manfred Albrecht Freiherr (Baron) von Richthofen.
Rittmeister Manfred Albrecht
Freiherr
von
Richthofen





One witness, Gunner George Ridgway, stated that when he, and other Australian soldiers, reached the plane, Von Richthofen was still alive but died moments later. Another eye witness, Sgt. Ted Smout of the Australian Medical Corps, reported that Richthofen's last word were: "Kaputt!" ("Broken!"), immediately before he died.
Several Burials

This silent film of 3 mins. 43 secs., shared by the Australian War Memorial, shows images of the wreck and the Red Baron's funeral at Bertangles.


Vaux-sur-Somme
Of course we could not resist to locate the Red Baron's Crash Site, northwest of Vaux-sur-Somme. Nowadays the crash site is a potato field with an interesting information sign....

... about the historical value of this field, and Manfred von Richthofen himself. The Red Baron´s crash site near Corbie at Vaux-sur-Somme:

Dutch Readers, for more details about von Richthofen, read my Dutch article: "Von Richthofen's Laatste Noodlanding".

Inleiding: Franz Von Papen & Werner Horn; schaker en pion
Onlangs stuitte ik in een oud boek (1) van 1919 op een opmerkelijk verhaal over een Duitse Luitenant, die in begin februari 1915 een half geslaagde bomaanslag pleegt op een spoorbrug over een grensrivier tussen de Verenigde Staten en Canada. Ook al staat de bekentenis van de dader, Werner Horn, deels in het boek te lezen, de naam van zijn opdrachtgever zal Horn blijven verzwijgen. Na wat verder zoeken vond ik ook de naam van Horn’s opdrachtgever, Franz von Papen, een van de aangeklaagden van het latere Neurenberg Proces in 1946.
In een Grote Oorlog als de Eerste Wereldoorlog is Horn’s aanslag op de brug uiteraard slechts een bescheiden wapenfeit. Toch vermoed ik dat dit relatief onbekende verhaal, dat de geschiedenis is ingegaan als de “ Vanceboro International Bridge Bombing ”, nog interessante kanten kent. Het is onder andere een spionageverhaal over hoe in een groter plan een sluwe schaker zijn naïeve pion offert.
Beknopte situatieschets Canada en de Verenigde Staten in 1915

This trip we start at the Léomont near Vitrimont and we will with some exceptions concentrate on the Battle of Lorraine of August-September 1914 in the area, called, the “Trouée de Charmes”, the Gap of Charmes.
After the Léomont battlefield we continue our explorations to Friscati hill and its Nécropole Nationale. Next we pay a visit to the battlefield of la Tombe to go on to the Château de Lunéville. There we cross the Vezouze to move on southward to the Bayon Nécropole Nationale. At Bayon we cross the Moselle to pass Charmes for the panorama over the battlefield from the Haut du Mont. North-west of Charmes we will visit the British Military Cemetery containing 1918 war victims. From Charmes we go northward to the battlefield of the First French Victory of the Great War, the Battle of Rozelieures of 25 August 1914. North of Rozelieures we will visit the village of Gerbéviller. From there we make a jump northward to visit the ruins of Fort de Manonviller to finish with an interesting French Dressing Station bunker, west of Domjevin.


During this visit, we try to focus on the day that the momentum of the battle switched from the French side to the advantage of the Bavarian side: the day of 20 August 1914, when the Bavarians rapidly re-conquered the territory around Morhange , being also the day of the start of their rather successful “Schlacht in Lothringen”.
We will visit beautiful landscapes of the "Parc Naturel Régional de Lorraine", memorials, ossuaries, and cemeteries. Sometimes we will divert to other periods of the Great War, honouring Russian and Romanian soldiers, who died in this sector. We start our route at the border village of Manhoué, and via Frémery, Oron, Chicourt, Morhange, Riche, Conthil, Lidrezing, Dieuze, Vergaville, Bidestroff, Cutting, Bisping we will finish in Nomeny and Mailly-sur-Seille, where the Germans halted their advance on 20 August 1914, and where they constructed from 1915 some interesting bunkers.


